"Kształcić tylko umysł człowieka, nie udzielając mu nauk moralnych, to stwarzać zagrożenie społeczne" Theodore Roosevelt
Wysoki efekt działań profilaktyki uzyskuje się głównie za sprawą łączenia elementów zajęć edukacyjnych, warsztatu w połączeniu z treningiem i symulacją zachowań ryzykownych.
Pierwsza część składa się z zajęć edukacyjno-warsztatowych związanych z dostarczeniem wiedzy na temat:
- zjawiska uzależnienia od substancji psychoaktywnych (tytoń, alkohol, narkotyki) oraz zachowań agresji i przemocy,
- konsekwencji (zdrowotnych, społecznych, prawnych) związanych z używaniem substancji
psychoaktywnych oraz zachowań agresji i przemocy,
- sposobów ochrony przed uzależnieniem od substancji psychoaktywnych oraz przeciwdziałania agresji i przemocy.
Druga część to trening połączony z ćwiczeniem symulacji zachowań, w której uczestnicy będą postawieni w sytuacji problemowej.
Trening ma na celu:
- praktyczne wykorzystanie zdobytej przez młodzież wiedzy i zwrócenie uwagi na problem agresji i przemocy wśród młodych ludzi,
- wyjaśnienie schematu powstawania zachowań agresywnych i sposobów radzenia sobie z nimi,
- objaśnienie roli uczuć i emocji w kontekście agresji/przemocy i nałogów,
- pokazanie objawów i skutków uzależnień,
- zwrócenie uwagi na czynniki prowadzące do uzależnień.